RETORIK
LABBET
RETORIK
LABBET
Använd funktionell gestik för att förstärka ditt budskap
Använd funktionell gestik för att förstärka ditt budskap
Många låser kroppen när de blir osäkra. Lär dig använda funktionell gestik som division och tidslinjer för att skapa tydlighet och engagemang.
Många låser kroppen när de blir osäkra. Lär dig använda funktionell gestik som division och tidslinjer för att skapa tydlighet och engagemang.


När kroppen låser sig
Ett stort problem många möter när de blir osäkra är att kroppen låser sig i olika positioner. Du har säkert sett T-rex-armarna, kanin-händerna eller andra stela poser. Problemet är att de här kroppsliga spärrarna blir hinder för kommunikationen.
Från hinder till förstärkning
Gestik ska inte begränsa dig, den ska förstärka ditt budskap. När du använder händerna medvetet får orden mer kraft och publiken får lättare att minnas det du säger.
Exempel: division
En av mina favoriter heter ”division”. Den fungerar så här:
”Först hade vi Nokia. Sedan hade vi Ericsson. De dominerade världsmarknaden. Men så kom en spelare i mitten – iPhone. Den var snygg, enkel och begriplig. Vi kände oss lite smartare. Och resultatet blev att de tog över marknaden totalt.”
När du markerar detta med händerna, placerar Nokia och Ericsson på varsin sida och sedan iPhone i mitten, så blir poängen glasklar. Publiken ser skillnaden framför sig.
Och det bästa är att du kan återvända till den gesten långt senare. När du höjer handen i mitten ser publiken direkt framför sig: där var iPhone.
Exempel: tidslinje
En annan effektiv gest är tidslinjen. Du visar med handen en rörelse i luften, från vänster till höger.
”1995 började vår resa. 2009 hände något magiskt, vi fick barn. 2021 startade bolaget. Och 2023 kom vår största affär någonsin. Nu väntar vi på 2024, med ännu större möjligheter.”
Genom att placera ut årtalen i rummet skapar du en mental karta åt publiken. De kan orientera sig i din berättelse och minns både händelser och känslor bättre.
Varför funktionell gestik fungerar
Funktionell gestik fungerar eftersom den skapar bilder. Publiken hör inte bara orden, de ser dem framför sig. När du använder division, tidslinjer eller liknande förstärks budskapet på flera nivåer: auditivt, visuellt och känslomässigt.
Sammanfattning
När du blir osäker är det lätt att kroppen låser sig i statiska positioner som stör din kommunikation. Genom att i stället använda funktionell gestik – som division och tidslinjer – förstärker du dina ord, gör budskapet tydligare och blir mer minnesvärd.
Nästa gång du presenterar, testa att måla ditt budskap i luften. Publiken kommer både att se och minnas det du säger.
När kroppen låser sig
Ett stort problem många möter när de blir osäkra är att kroppen låser sig i olika positioner. Du har säkert sett T-rex-armarna, kanin-händerna eller andra stela poser. Problemet är att de här kroppsliga spärrarna blir hinder för kommunikationen.
Från hinder till förstärkning
Gestik ska inte begränsa dig, den ska förstärka ditt budskap. När du använder händerna medvetet får orden mer kraft och publiken får lättare att minnas det du säger.
Exempel: division
En av mina favoriter heter ”division”. Den fungerar så här:
”Först hade vi Nokia. Sedan hade vi Ericsson. De dominerade världsmarknaden. Men så kom en spelare i mitten – iPhone. Den var snygg, enkel och begriplig. Vi kände oss lite smartare. Och resultatet blev att de tog över marknaden totalt.”
När du markerar detta med händerna, placerar Nokia och Ericsson på varsin sida och sedan iPhone i mitten, så blir poängen glasklar. Publiken ser skillnaden framför sig.
Och det bästa är att du kan återvända till den gesten långt senare. När du höjer handen i mitten ser publiken direkt framför sig: där var iPhone.
Exempel: tidslinje
En annan effektiv gest är tidslinjen. Du visar med handen en rörelse i luften, från vänster till höger.
”1995 började vår resa. 2009 hände något magiskt, vi fick barn. 2021 startade bolaget. Och 2023 kom vår största affär någonsin. Nu väntar vi på 2024, med ännu större möjligheter.”
Genom att placera ut årtalen i rummet skapar du en mental karta åt publiken. De kan orientera sig i din berättelse och minns både händelser och känslor bättre.
Varför funktionell gestik fungerar
Funktionell gestik fungerar eftersom den skapar bilder. Publiken hör inte bara orden, de ser dem framför sig. När du använder division, tidslinjer eller liknande förstärks budskapet på flera nivåer: auditivt, visuellt och känslomässigt.
Sammanfattning
När du blir osäker är det lätt att kroppen låser sig i statiska positioner som stör din kommunikation. Genom att i stället använda funktionell gestik – som division och tidslinjer – förstärker du dina ord, gör budskapet tydligare och blir mer minnesvärd.
Nästa gång du presenterar, testa att måla ditt budskap i luften. Publiken kommer både att se och minnas det du säger.